استراتژیک بازاریابی محتوا

بهترین استراتژی‌های بازاریابی محتوا برای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ

کافی است ستون‌هایی را به تاریخ و ردیف‌هایی با به موضوعات محتوا اختصاص دهید و یک تقویم بسازید. هدف، دقیقا شما را راهنمایی می‌کند که به دنبال چه چیز باشید و چه کانال‌هایی را برای آن بررسی کنید. پس در حقیقت اگر شما کاربران و انسان‌ها را در نظر بگیرید، آیندۀ گوگل هستید. لابد می‌پرسید این حرف‌ها چه ربطی به استراتژی محتوا دارد؟ اتفاقاً خیلی ربط دارد. کمی صبر کنید هم ربطش را توضیح می‌دهم و در کنار هم یاد می‌گیریم چطور یک استراتژی محتوا بنویسیم. بیدینگ دستی کار پیچیده‌ای است و به بررسی و به‌روزرسانی لحظه‌ای نیاز دارد تا بودجه کمپین هدر نرود.

همچون بازاریابی محتوای پادکست، از دیگر راه‌های تولید محتوا، بازاریابی محتوای ویدیویی است. طبق تحقیقات بدست آمده، ۶۹٪ از مصرف کنندگان اظهار داشتند که ترجیح می‌دهند از طریق ویدئو در مورد محصول یا خدماتی یک برند به دنبال آن هستند، اطلاعاتی کسب کنند. علاوه بر این، بازاریابی ویدئویی می‌تواند باعث افزایش نرخ تبدیل، بهبود نرخ بازگشت سرمایه و کمک به شما در ایجاد روابط موثر با اعضای مخاطبان شود. شما می‌توانید محتوای ویدیویی خود را در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، صفحه‌های فرود (لندینگ پیج) یا در یک وب سایت بازاریابی به اشتراک بگذارید. مفهوم دیگری که برای آشنایی با استراتژی بازاریابی محتوا باید شناختی نسبت به آن داشته باشید، دیجیتال مارکتینگ است.

پس قبل از اینکه شروع به نوشتن محتوای خود کنید بهتر است کلیدواژه‌های اصلی را تعیین کنید. حواستان باشد که کلمات کلیدی را به طور منطقی در متن استفاده کنید و از استفاده زیاد آن امتناع کنید. استراتژی محتوا به‌عنوان یک ابزار کلان و هماهنگ، در راستای تحقق اهداف کسب و کار و ارتقا ارتباط با مخاطبان بسیار حیاتی است. بررسی رقبا و کسب‌وکارهای مشابه به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از مخاطبان دقیق‌تر داشته باشید. به صورت دوره‌ای عملکرد استراتژی محتوا را با هدف‌گذاری مقایسه کنید و در صورت نیاز تغییرات لازم را ایجاد کنید.

ابزارهایی مانند SEMRush کمک می­‌کنند شاخص­های کلیدی عملکرد خود در رتبه‌­بندی محتوایتان در گوگل را ارزیابی کنید. با استفاده از این نوع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ می‌­توانید تعداد ورود به ایمیل خود را با تحلیل سرویس ایمیل مارکتینگ مشخص کنید. یکی از انواع بازاریابی محتوا، بازاریابی محتوای شبکه‌های اجتماعی است. با بیش از ۳.۶ میلیارد کاربر جهانی شبکه‌های اجتماعی، درک اینکه چرا بسیاری از کسب و کارها در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری می‌کنند، آسان است. بازاریابی محتوا، فقط به اشتراک گذاشتن محاسن محصولات شما برای ترغیب خوانندگان برای تبدیل شدن به مشتری نیست. محصول شما ممکن است یک راه‌حل باشد، اما اگر صریحاً یک صفحه محصول بنویسید، بازاریابی محتوا کسب و کار شما ارزشی راه‌حلی ارائه نمی‌دهد.

یکی از جذاب‌ترین انواع بازاریابی تولید محتوا، بازاریابی محتوای پادکست است. طی یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۰ نشان داد که ۴۹٪ افراد ۱۲ تا ۳۲ ساله در ماه گذشته با میانگین شش ساعت گوش دادن به پادکست را دارند. به همین دلیل، بسیاری از کسب و کارها و رسانه‌ها شروع به ایجاد و به اشتراک گذاری پادکست‌های خود کرده‌اند. بازاریابی محتوای اینفوگرافیک، از دیگر انواع بازاریابی تولید محتوا است. اینفوگرافیک‌ها، محتوا، اطلاعات و داده‌ها را در قالب گرافیکی قابل فهم، نمایش می‌دهند.

بدین ترتیب، بازاریابی محتوای شما بسیار منسجم‌تر خواهد بود، که باعث می‌شود خوانندگان به‌عنوان یک منبع به سراغ شما بروند و شما را حرفه‌ای‌تر نشان دهند. تعداد بسیار زیادی از کاربران و مخاطبان هدف Airbnb گردشگران و مسافران هستند. این برند استراتژی محتوای خود را روی تولید کتاب‌های راهنما برای مکان‌های مختلف در شهرهای مختلف دنیا متمرکز کرده است. با این کار گردشگران می‌توانند با شهرها و جاذبه‌های گردشگری آن‌ها آشنایی پیدا کنند. به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان «دوربین‌های اکشن» (Action Camera) یا ورزشی اصلا عجیب نیست که این برند توانسته در بازاریابی محتوای تصویری انقدر موفق عمل کند. این برند با متمرکز کردن استراتژی محتوا روی محتوای ویدیویی به‌شکلی جذاب و متفاوت حس هیجان را به مخاطبان هدف خود منتقل می‌کند.

پس راه را اشتباه رفته‌اید و حالا بنای استراتزی محتوا را طور دیگری باید بگذارید. همیشه تعدادی تست شخصیت با جواب بله، خیر بود که باید از مراجعین می‌گرفتیم. شاید باورتان نشود اما حضور یک فعل منفی در جمله کاربران را گیج و سردرگم می‌کرد. مثلا «من هیچوقت عصبی نمی‌شوم.» در این حالت کاربران گیج می‌شدند که اگر عصبی نمی‌شوند جوابشان مثبت است یا منفی. این شد که ما تمام افعال را به افعال مثبت تغییر دادیم، مثلا «عصبی هستم» و نتایج به طرز غیرقابل باوری مرتبط‌تر بود.

کار با این پلتفرم بسیار آسان است و تنها کاری که لازم است انجام دهید تایپ عبارت موردنظر در نوار جستجوی ابزار است. در ادامه سیستم هوش مصنوعی ابزار تمامی مطالب مرتبط و جدید را برای شما پیدا می‌کند. با این کار با روش‌های مورداستفاده کسب و کارهای رقیب آشنا می‌شوید و می‌توانید همان روش‌ها را برای محتوای برند در نظر بگیرید. این کار یک مزیت دیگر هم دارد و آن شناخت نقاط ضعف رقیب و برنامه‌ریزی برای بهبود آن‌ها در محتوای تولیدی برند است. تمامی کسب و کارها یک «بازار هدف» (Target Market) دارند که می‌توانند در آن یک یا چند پرسونای هدف ایجاد کنند.

با وجود این هرم بازاریابی محتوایی می‌فهمیم که قرار نیست همیشه محتواهای جدید را تولید کنیم؛ مثلا همین مقاله را در نظر بگیرید. می‌­توانید از ابزار بازسومو که پیشتر گفته شد استفاده کنید تا انواع پست­های وبلاگی که می‌­خواهید بسازید را برای اشتراک‌گذاری در شبکه­‌های اجتماعی طراحی کنید و نرخ تعامل و دسترسی به محتوای خود را افزایش دهید. مثلا مخاطبان محتوای سایت آپتین‌مانستر (OptinMonster) که در تصویر زیر می‌بینید، مقاله‌­ها و فهرست­هایی که با عنوان «چگونه انجام دهیم» ارائه می­‌شود را دوست دارند. البته ساخت استراتژی موفق بازاریابی محتوایی فقط با بررسی مطالب سایت­تان انجام نمی‌­شود؛ بلکه مشاهده سایر محتواهای موفق در سایت­های دیگر نیز می­‌تواند برایتان الهام‌­بخش باشد. در آخر با توجه به اطلاعات به دست آمده از تحلیل رقبا، استراتژی‌های بازاریابی و محتوایی برای کسب و کار خود تدوین کنید. تحلیل رقبا به شما کمک می‌کند تا بهترین تصمیم‌ها را برای کسب و کار خود بگیرید و در بازار به عنوان یک رقیب قوی عمل کنید.

چون در این صورت می‌توان از منابع و زمان به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. داشتن استراتژی محتوا نیز نقشه‌ای برای رسیدن به موفقیت در دنیای محتوا به شمار می‌رود. اما اگر حساسیت چندانی بر روی تعاریف دقیق ندارید، می‌توانید از روی درس سوم (دقیق‌ترین تعریف استراتژی محتوا) عبور کنید و آن را نخوانید. بنابراین، در قالب سه درس، به تعریف بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا و تفاوت‌هایشان پرداخته‌ایم و پس از مطالعه‌ی این سه درس، دیگر به این بحث بازنمی‌گردیم و شما را درگیر این تفاوت‌ها نمی‌کنیم. کاپریلا، به عنوان یک سرویس تبلیغات کلیکی هدفمند، با مناسب‌ترین هزینه، بالاترین کیفیت و بازدهی از تبلیغات را ایجاد میکند. از سوی دیگر، کاپریلا با نمایش محتوای مناسب و مرتبط با صفحه به صفحه یک وبسایت، بیشترین درآمد از تبلیغات را برای وبسایتها ایجاد میکند.

در این زمان آن‌ها در حال بررسی این موضوع هستند که آیا راه‌حل شما برای حل چالش آن‌ها مناسب است یا خیر. استراتژی محتوا همیشه باید با هدف برطرف‌کردن نیاز مخاطب هدف تدوین شود در غیر این‌صورت، گرفتن نتایج مثبت تقریبا غیرممکن است. این برند با استفاده از تکنولوژی «واقعیت افزوده» (Augmented Reality) که یکی از تکنیک‌های موبایل مارکتینگ است توانسته شکل جدیدی از محتوا را تولید کند. برای این برند استفاده از این تکنولوژی به مشتریان کمک می‌کند بتوانند محصولات را قبل از خرید و پرداخت پول امتحان کنند. تولید محتوای مرتبط و سرگرم‌کننده با قوی‌تر کردن برند، رشد کسب و کار را سریع‌تر می‌کند.

در پایان پست، ممکن است درخواستی برای بررسی نرم‌افزار خود وارد کنید. در فهرست زیر ۵ مورد از اصلی‌ترین و مهم‌ترین شاخص‌های سنجش عملکرد محتوا را آورده‌ایم. با توجه به اهداف و بقیه جزییات استراتژی این موارد می‌توانند متفاوت باشند. اگر تیم تولید محتوا کوچک است گرفتن تصمیمات تا حدی زیادی آسان‌تر است. همزمان با بزرگ شدن تیم محتوا تصمیمات فردی کارآمد نیست و باید با دیگر اعضای تیم ایده‌پردازی کنید تا فرایند بهتر و موثرتر پیشرفت کند. برای مثال استراتژیست محتوا تشخیص می‌دهد میان مشتریان و برند اعتماد کافی وجود ندارد و روش‌هایی را برای اعتمادسازی میان آن‌ها پیشنهاد می‌دهد.

فناوری‌های AR و VR در حال باز کردن جای خودشون در بازاریابی و توزیع محتوا هستن. این فناوری‌ها می‌تونن تجربه‌ای تعاملی و جذاب برای مخاطبان ایجاد کنن. در دنیای دیجیتال که هر روز در حال تغییر و تکامل هست، آینده توزیع محتوا هم به شدت وابسته به ترندهای جدید و فناوری‌های پیشرفته هست. اگر می‌خواید تو بازی بازاریابی محتوا جلوتر از رقبا باشید، لازمه که از این ترندها آگاه باشید و خودتون رو با اونا هماهنگ کنید. بیاید با هم نگاهی بندازیم به آینده و ببینیم چه تغییراتی در انتظار توزیع محتواست. این ابزار برای تیم‌هایی که روی پروژه‌های تولید و توزیع محتوا کار می‌کنن، بسیار کارآمده.

هوش مصنوعی (AI) در حال تغییر دنیای بازاریابیه، و توزیع محتوا هم از این قاعده مستثنی نیست. ابزارهای AI می‌تونن به شما کمک کنن که مخاطبان هدف رو بهتر شناسایی کنید، زمان‌های بهینه برای انتشار محتوا رو پیدا کنید و حتی محتوای سفارشی‌ سازی شده برای هر مخاطب ارائه بدید. توزیع پولی به روش‌هایی گفته می‌شه که شما برای نمایش محتوای خود به مخاطب، پول پرداخت می‌کنید. این روش شامل تبلیغات PPC (پرداخت به ازای هر کلیک)، تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات بومی و دیگر شکل‌های تبلیغاتی می‌شه. توزیع پولی به شما این امکان رو می‌ده که محتوای خودتون رو در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دست تعداد زیادی از مخاطبان هدف برسونید. هر چقدر که شما محتوای خوبی تولید کنید، اگر اون رو در جایی منتشر نکنید که مخاطبان جدید بتونن پیدا کنن، عملاً هیچ تأثیری نخواهد داشت.

در عوض می توانید فهرست Feedly را بررسی کنید و بین سایت‌های خبری، خبرنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از موضوعات داغ خبردار شوید. در بخش‌های قبلی یاد گرفتیم استراتژی بازاریابی محتوا چیست و چطور تدوین می‌شود. در هر مورد هم باید ببینید رقیبان هرکدام در چه رتبه‌ای از صفحه نتایج قرار دارند. در ادامه یاد می‌گیرید اهمیت تعیین شاخص کلیدی عملکرد در استراتژی بازاریابی محتوا چیست و چطور باید آن را تعیین کرد. توزیع محتوا، همونطور که از اسمش پیداست، به فرآیند انتشار و اشتراک‌گذاری محتوای شما در پلتفرم‌ها و کانال‌های مختلف اشاره داره. در واقع، وقتی شما یه محتوای باکیفیت تولید می‌کنید (چه پست وبلاگ، چه ویدیو، چه پادکست)، این محتوا به تنهایی نمی‌تونه جادوی خودشو انجام بده.

اما به جرات می‌توان گفت که این روش بازاریابی، به دلیل ماهیتی که دارد و به شرط مستمر بودن، درنهایت نتایج خوبی را نصیبتان خواهد کرد. پس از مشخص شدن اهداف و زیراهداف، می‌توانید تعریف بودجه برای کل کمپین را آغاز کنید. اگر از قبل، بودجه توسط مافوقتان در شرکت تعریف شده، اهدافتان را نیز باتوجه به میزان کارآیی بودجه مشخص نمایید و در صورت نیاز، درخواست تغییر منابع مالی بدهید. این مرحله بهترین زمان برای ترغیب مشتریان بالقوه به خریدار است چراکه کافی‌ست با انواع متنوعی از محتوا ازجمله محتوای گرافیکی آن‌ها را تشویق کنید بخواهند بیشتر در مورد شما بدانند. ابزارهای زیر می‌توانند در پیدا کردن ایده‌های جدید به کمک ما بیایند.

این کار باعث می‌شود بهتر بتوانید تشخیص دهید چه مواردی برای بهبود استراتژی محتوای شما لازم است به آن اضافه شوند. تعیین نوع محتوای تولیدی با توجه به شناختی که از مخاطب هدف پیدا کرده‌اید و نوع محتوای مورد پسند او صورت می‌گیرد. قبل از این که برای ساخت و انتشار پادکست وسوسه شوید یا کانال یوتیوب ایجاد کنید، اول بررسی کنید مخاطب کسب و کار شما وقت خود را در چه فضاهایی می‌گذراند و به چه نوع محتوایی بیشتر علاقه‌مند است. شناخت دقیق از مخاطب هدف کافی نیست و باید درک درستی از ويژگی‌های متمایزکننده خود از سایر رقیبان داشته باشید. مخاطبان و مشتریان نیاز دارند بدانند چرا باید شما را انتخاب کنند و چه مزیتی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهید.

اول می‌خواهیم بدانیم کارهایمان را چطور انجام دهیم و دوم این که نتیجه بگیریم. چه نتیجه‌ای؟ کسب رتبه در نتایج گوگل، افزایش بازدید، لایک، فروش و ... بازاریابی محتوایی داستان متفاوتی دارد و یک سبک درونگرا است؛ یعنی روشی که خود مشتری ترغیب می‌شود از شما خرید کند، بدون اینکه مستقیماً از او درخواست کرده باشید. اگر مخاطبان هدفتان در شبکه‌های اجتماعی ایرانی حضور و فعالیت دارند، روبیکا یکی از بهترین جاهایی است که برای آن‌ها... موضوعات بسیاری مثل سفر، آشپزی، ورزش و … عام هستند ولی باید با محدود کردن آن‌ها به دسته مشخصی از مخاطبان، گروه خاص رو پیدا کنیم. فرض کنین برای سفر کردن تنها مسافرینی را که مقصد آن‌ها تهران، کیش، قشم و مشهد است، در نظر می‌گیریم و تلاش می‌کنیم به نیاز و سوالات آن‌ها در محتوای خود پاسخ دهیم.

نکته مهم دیگری هم در خصوص انتخاب نوع محتوا وجود دارد و آن این است که باید بتوانید نوع محتوایی را که اطلاعات مربوط به کسب و کار شما بهتر با آن منتقل می‌شود، انتخاب کنید. اغلب کسب و کارها حتما وبلاگ‌نویسی را به‌عنوان بخشی از فرایند بازاریابی محتوایی خود تعریف می‌کنند و در کنار آن از محتوای ویدیویی، وبینار، مقاله‌های وایت‌پیپر و کتاب الکترونیکی هم به‌طور همزمان استفاده می‌کنند. چه کسانی قرار است محتوای شما را بخوانند؟ برای چه تعداد از آن‌ها تولید محتوا می‌کنید؟ تدوین استراتژی محتوا بدون تعیین مخاطب هدف امکان‌پذیر نیست. به این نکته توجه کنید که دقیقا همان‌طور که کسب و کارها شما بیشتر از یک نوع مشتری دارد، استراتژی محتوای شما نیز باید بتواند بیشتر از یک نوع از مخاطبان را به خود جذب کند. استفاده از انواع مختلف محتوا و کانال‌‌ها به شما کمک می‌کند محتوا را مطابق با پرسونای یکایک مخاطبان هدف تولید کنید. برندها و کسب و کارها تولید انواع مختلف محتوا را با هدف رسیدن به اهداف بازاریابی و فروش بیشتر محصولات و خدمات خود انجام می‌دهند.

بازاریاب‌های امروزی براساس تفکر رو به جلو و پیشرونده رویکردهای مختلفی را تدوین می‌کنند که تمامی این رویکردها پیرو استراتژی‌های خاصی هستند. استراتژی بازاریابی محتوا زمانی موفق می‌شود که برند خودتان و ماموریت آن را به خوبی برای مخاطب بیان نمایید. مخاطب تا زمانی که نسبت به شما آشنایی نداشته باشد اعتماد نخواهد کرد و سراغ محصولات یا خدماتتان نخواهد آمد. معرفی برند و مشخص کردن ماموریت آن، نوعی اعتمادسازی برای مخاطب خواهد بود. البته معرفی برند و بیان ماموریت باید به گونه‌ای باشد که مخاطب را به سمت شما جذب نماید. مرحله «تبدیل» (Conversion) در قیف بازاریابی در پایین‌ترین قسمت قیف بازاریابی قرار می‌گیرد و به مشتریان کمک می‌کند بتوانند برای انجام اقدام موردنظر در وب‌سایت تصمیم‌گیری کنند.

در جواب سؤال استراتژی محتوا چیست باید به این موضوع هم اشاره کنیم که بهتر است همزمان با نوشتن محتوای وبلاگتان، محتوای شبکه‌های اجتماعی خود را هم بنویسید. مثلاً وقتی یک موضوع در ذهن شما تازه است، سؤالات یا موضوعات بحث‌انگیز را در شبکه‌های اجتماعی خود نشر دهید تا باعث تشویق گفتگو مخاطبان و افزایش ترافیک وبلاگ شود. یکی از نکات طلایی برنامه‌ریزی و استراتژی محتوا این است که در دامی نیفتید که خیلی از سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌افتند. آنها فکر می‌کنند بعد از انتشار اولیه و تبلیغ محتوا کارشان تمام شده است. در واقع یک محتوا باید به‌روز نگه داشته شود و راه‌هایی برای استفاده مجدد آن پیدا کنید. مانند ایجاد نسخه ویدئویی، یا تقسیم‌کردن بخش‌های کوچک‌تر مانند TikToks یا  استوری‌های اینستاگرام.

اگر کاربران تجربه‌ای مثبت از سایت شما داشته باشند، احتمال بازگشت آن‌ها بیشتر خواهد بود. تحلیل‌ها به شما نشان می‌دهند کدام محتواها بیشتر مورد استقبال قرار گرفته‌اند و چه تغییراتی لازم است اعمال کنید. حتی با وجود قدرتمندی، اثرگذاری اینستاگرام و انبوه کاربرانی که در این فضا وجود دارند باز هم تصمیم گرفتیم که فعلا وارد فضای این شبکه اجتماعی نشویم. با وجود این برنامه‌ریزی، نه تنها می‌دانم که قرار است هفته بعد و حتی هفته‌های بعد چه کاری را انجام دهم بلکه از میزان استرسی که داشتم کم و بر حجم آرامشم افزوده شد. اما کم‌کم وقتی تمرکز بیشتری روی کارم گذاشتم، توانستم برنامه خوبی برای خودم مشخص کنم و طبق آن رو به جلو قدم بردارم. شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

این فرآیند نیازمند زمان و دقت است، اما می‌تواند به شما در رشد و موفقیت کمک بسیاری کند. پس برای شروع، تعیین کنید که کدام نوع از محتوا برای کسب و کار و مخاطبان شما مناسب است و یک استراتژی بازاریابی محتوا را توسعه دهید تا از همین امروز تدوین خط اصلی و تولید محتوای خود را شروع کنید. طبیعتاً برای رسیدن به استراتژی بازاریابی محتوا در سال ۱۴۰۳ نیاز به یک نمونه واقعی و جذاب دارید. نمونه‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید سراغ آنها بروید ولی همیشه این نکته را در ذهن داشته باشید که استراتژی دیگران برای شما لزوماً به موفقیت ختم نخواهد شد. هر برندی بر اساس نیاز مخاطبان خود و چیزی که در ذهن دارد استراتژی را تدوین می‌کند. شاید یک استراتژی برای برند خاصی پیروزی به همراه داشته باشد اما همان استراتژی منجر به شکست شما در پروژه‌تان شود.

اثرگذاری بیشتر محتوای ویدیویی روی مخاطبان باعث شده این نوع محتوا در زمره مهم‌ترین استراتژی‌های بازاریابی محتوایی قرار بگیرد. به‌طور کلی محتوای بصری مثل ویدیوها، تصاویر و اجراهای زنده بسیار مورد استقبال مخاطبان قرار می‌گیرند. اغلب اوقات برندهای بسیار بزرگ به روش‌های ساده‌ای می‌توانند دیدگاه‌های منفی مشتریان ناراضی را جمع‌آوری و بررسی کنند. کسب و کار بعدا از این اطلاعات برای شکل‌دهی یا بهبود دیدگاه مشتریان در مورد برند و محصولات آن استفاده می‌کنند. رستوران‌های زنجیره‌ای McDonalds کانادا با ایجاد صفحه‌ای به‌نام Question Time در وب‌سایت، تلاش کردند به تمامی سوالاتی که ممکن است مشتریان در مورد برند داشته باشند، پاسخ دهند. تولید محتوای باکیفیت روش مقرون‌به‌صرفه‌ای برای تکمیل استراتژی بازاریابی شما است.

تفاوت اصلی بین بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا در وظایف و نقش‌های هر یک است. استراتژی محتوا چارچوبی است که نویسندگان بر اساس آن محتوای مورد نظر را ایجاد می‌کنند. بازاریابان که یک استراتژی محتوای خوب فکر شده دارند، موفق‌تر از آنهایی هستند که برنامه‌ریزی و استراتژی محتوا ندارند. در واقع رویکرد استراتژیک برای تولید محتوا شامل چندین مرحله مهم است. از درک مخاطبان گرفته تا جدول زمانی تبلیغات، ما در زیر به مراحل استراتژی محتوا اشاره خواهی کرد. در این مطلب از «مجله فرادرس» بررسی کردیم استراتژی محتوا چیست و چه کاربردها و اهمیتی برای کسب و کار دارد.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری